جان جهان

ما فراموش شدگان جدا افتاده از خویشیم، که دیگر سراغی از ما نمی گیرند.

جان جهان

ما فراموش شدگان جدا افتاده از خویشیم، که دیگر سراغی از ما نمی گیرند.

دین ملوک

جمعه, ۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ب.ظ

️در زمان "حجاج بن یوسف ثقفی"، مردم که به هم می رسیدند از یکدیگر می پرسیدند که "دیروز که را کشتند؟ که را به صلیب کشیدند و که را شلاق زدند؟"

در زمان ولید بن عبدالملک، کشتزارها آباد شد و تجارت رونق گرفت و پرس و جوی مردم از یکدیگر، در مورد بناها و تجارت و احداث آبراه ها و کشت درختان بود.

وقتی سلیمان بن عبدالملک با آن خوش اشتهایی و علاقه به کنیز و کلفت ، خلیفه شد، حرف و حدیث مردم همه از ماکولات و مشروبات و زنان بود و آنچه از آن زمان به دست ما رسیده از این مقولات است.

در زمان "عمر بن عبدالعزیز"، مردم از هم می پرسیدند که:" چقدر قرآن خوانده ای؟ ذکر مناجات دیشبت چه بود و در فلان ماه چقدر روزه گرفته ای؟". 


مردمان گویند که :"الناس علی دین ملوکهم" (الگوی رفتاری مردم، رهبران شان هستند)، اگر حاکم شرابخواره باشد، مردم هماره مست اند. اگر ظالم یا لواط کار، حریص و شکمباره باشد نیز همینطور، چنانکه اگر حاکم کریم و بخشنده یا خسیس و ظالم باشد نیز مردم چشم به او دارند.  این قاعده در برخی زمان ها و در مورد برخی افراد صدق می کند.

  والله اعلم.



*عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمر بن کثیر قرشی (زاده ۷۰۱ ق.- درگذشته ۷۷۴ ق. -روستای مجدل نزدیک دمشق، سوریه) مورخ، مفسر و حدیث‌نگار مشهور شافعی - کتاب  تاریخ  "البدایة و النهایة"


  • Jahan Jan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی